ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αιτίες της «καθυστέρησης» λόγου στο Παιδί ,από την Λογοθεραπεύτρια κα Μπαντανά!

Κλείνοντας τον πρώτο χρόνο ζωής του, ένα παιδί ήδη κατανοεί αρκετές λεξούλες και νοήματα. Μπαίνοντας στο δεύτερο έτος, μεταξύ του 12ου και του 15ου μήνα ζωής (κάποιες φορές φτάνει και στον 18ο), το παιδί ξεκινά να λέει τις πρώτες του λεξούλες με νόημα!

Οι γονείς, συνήθως προσδοκούν ανυπόμονα το στάδιο-σταθμό στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού τους, κατά το οποίο ενεργοποιείται ο εκφραστικός λόγος. Κι όμως το παιδί στο στάδιο αυτό δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να ‘ντύνει’ με συγκεκριμένες ακολουθίες ήχων, έννοιες τις οποίες ήδη γνωρίζει!

Τί γίνεται όμως όταν το παιδάκι σας είναι 2 ετών και ακόμη δεν μιλάει; Λέει μερικές λεξούλες αλλά συγκριτικά με τους συνομηλίκους του θεωρείται ότι είναι πολύ πίσω; Θυμάστε ότι η αδερφή του στην ηλικία του μπορούσε να συντάξει ολόκληρες προτάσεις..

Σε τέτοιες περιπτώσεις οι γονείς συνήθως διστάζουν να επικοινωνήσουν με κάποιον ειδικό για να λάβουν μια επιστημονική άποψη πάνω σε αυτό που τους απασχολεί, εκτός και αν έχουν παρατηρήσει και άλλους αναπτυξιακούς τομείς, στους οποίους το παιδί έχει σημειώσει μια μικρή καθυστέρηση. Θα μπορέσετε, όμως, να διαπιστώσετε αν ο λόγος και η ομιλία του παιδιού σας αναπτύσσεται σωστά αν γνωρίζετε τι είναι «φυσιολογικό» και τι όχι στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.

Είναι πολύ σημαντικό να συζητήσετε νωρίς με τον γιατρό, που παρακολουθεί το παιδί, τους προβληματισμούς σας σχετικά με την ομιλία και το λόγο του ή και άλλους τομείς. Μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο στην αρχή να πούμε αν κάποιο παιδάκι δεν μιλάει λόγω ανωριμότητας ή άλλου προβλήματος, που χρήζει θεραπείας.

Πότε μιλάμε για καθυστέρηση λόγου;

Μιλάμε για καθυστέρηση λόγου όταν το παιδί σας πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και:

  • Επικοινωνεί μόνο με νοήματα (δείχνει αυτό που θέλει)
  • Λέει μόνο συλλαβές ή λέξεις όπως μαμά, μπαμπά, παππού, γιαγιά, νερό (λεξιλόγιο < 10)
  • Δυσκολεύεται να μιμηθεί λεξούλες που του λέμε
  • Ο λόγος του είναι ακατανόητος από το κοινωνικό περιβάλλον
  • Δεν ακολουθεί εντολές ή οδηγίες (π.χ. Φέρε τα παπούτσια σου)
  • Δεν κάνει συνδυασμούς λέξεων (π.χ. φράσεις: μαμά βόλτα, μικρές προτάσεις: μαμά τρώει μήλο)
  • Δεν αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (μπλε, κόκκινο, κίτρινο)
  • Δεν απαντά σε ερωτήσεις τύπου «ΝΑΙ/ ΟΧΙ»
  • Βέβαια μπορεί να γνωρίζει και να δείχνει μέρη του σώματός του, τα ρούχα του, κάποια φρούτα και παιχνίδια, αλλά δεν τα κατονομάζει

Αιτίες της καθυστέρησης του λόγου

Τα προβλήματα ακοής συνδέονται άμεσα με την ανάπτυξη της ομιλίας. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να εξετάζεται άμεσα η ακοή του παιδιού όταν υπάρχουν υπόνοιες καθυστέρησης ομιλίας.

Το στερημένο από ερεθίσματα οικογενειακό περιβάλλον δλδ. το παιδί δεν έχει τα ερεθίσματα που αντιστοιχούν στην ηλικία του (οι γονείς του ενδέχεται να μην του μιλάνε καθόλου).

Κάποια γενικότερη νοητική μειονεξία ίσως προερχόμενη από κάποιο σύνδρομο ή Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή πιθανότατα να προκαλέσει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού.

Μπαντανά Μαρίκα– Λογοθεραπεύτρια

Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας – Τηλ. 2130367239 / 6944207307

πηγη http://babyradio.gr/

 

Το news-nea.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων - απόψεων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω εμαιλ έτσι ώστε να αφαιρεθεί. Σχόλια που θα υποπέσουν στην αντίληψή μας, με αναφορές σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, εμαιλ, υβριστικά ή συκοφαντικά, αλλά και αυτά που παραπέμπουν σε διαφήμιση θα αφαιρούνται.

Facebook Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

Back to top button